Öntési ráhagyás vizsgálata FARO 3D lézerszkennerrel
2025-10-23
Öntési ráhagyás vizsgálata szkennerfejes FARO mérőkarral
Az öntési ráhagyás vizsgálata, vagyis a tervezett megmunkálási ráhagyás ellenőrzése többféle módon történhet, leginkább az öntvény elkészülte után, de a folyamat minőségbiztosításához kapcsolódóan már
a gyártás közben is.
Az öntési ráhagyás azt a plusz anyagmennyiséget jelenti az öntvényen, amit a későbbi, pontos méret eléréséhez szükséges
megmunkálásokhoz (pl. marás, esztergálás) hagynak. A ráhagyás mértéke függ az öntési eljárástól, az anyagminőségtől, az öntvény méretétől és alakjától, valamint az elvárt pontosságtól.
Az elkészült öntvény mérése 3D lézerszkennerrel
A legközvetlenebb vizsgálat az elkészült, de még
megmunkálatlan öntvény méretének ellenőrzése. A 3D szkennelés
az öntési ráhagyás (megmunkálási ráhagyás) vizsgálatának egyik legpontosabb és leggyorsabb módja, mivel lehetővé teszi a teljes öntvényfelület non-kontakt digitális összehasonlítását a tervezett geometriával.
A vizsgálat tipikusan a következő lépésekből áll:
1. A nyers öntvény szkennelése FARO 3D szkennerrel
A FARO szkennerfejes mérőkar több millió pontot rögzít az öntvény felületéről, létrehozva egy
pontfelhőt. Ez a digitális adatgyűjtemény a valóságban létező öntvény pontos mása. Az eljárás nagy előnye, hogy a 3D szkenner nem érintkezik az öntvénnyel, elkerülhető a felület sérülése, továbbá a mérés rendkívül gyors.
2. CAD modell és pontfelhő illesztése (Alignment)
A pontfelhő önmagában csak a geometriát tartalmazza; ahhoz, hogy vizsgálni lehessen a ráhagyást, össze kell hasonlítani a megmunálásokat is tartalmazó CAD modelljével.
- CAD modell: A vizsgálat alapja a termék tervezett, végső, megmunkálás utáni állapotát tartalmazó háromdimenziós CAD modell.
- Kiállítás (Alignment): A mérőkarhoz tartozó FARO CAM2 mérőszoftver számos lehetőséget biztosít a pontfelhő és a CAD modell kiállítására / illesztésére. Az illesztés történhet az összes pontfelhő pont felhasználásával (Best Fit Alignment) vagy a felhasználó által meghatározott felületi pontok / geometriai elemek segítségével.
3. Színtérképes eltérésvizsgálat
Az igazítás után a
FARO CAM2 mérőszoftver automatikusan elvégzi az összes pontfelhő pont összehasonlítását a referencia CAD modellel. A szoftver minden egyes beolvasott pontot összehasonlít a CAD modellen lévő legközelebbi, névleges párjával, és meghatározza a pont és a felület közötti távolságot (az eltérést).
A színtérkép gyakorlatilag ezeket a számított eltérés értéket színezi ki a felhasználó által beállított tűrésmezőknek megfelelően:
- Tűrésen belüli pontok: A mérőszoftver zöld színnel jeleníti meg azokat a pontokat, amelyeknek eltérése a névleges felülettől nem nagyobb, mint a felhasználó által megadott alsó (ATH) és felső tűréshatár (FTH)
- Eltérés a felső tűréshatár felett: A mérőszoftver piros színnel jeleníti meg azokat a pontokat, amelyeknek az eltérése a névleges felülettől nagyobb, mint a felhasználó által megadott felső tűréshatár (FTH).
- Eltérés az alsó tűréshatár alatt: A mérőszoftver kék színnel jeleníti meg azokat a pontokat, amelyeknek az eltérése a névleges felülettől nagyobb, mint a felhasználó által megadott alsó tűréshatár (ATH).
4. Kvantitatív elemzés és jegyzőkönyv készítése
A színtérkép mellett a szoftver pontos numerikus eredményeket is szolgáltat:
- Statisztikai adatok: A FARO CAM2 mérőszoftver kiszámolja a ráhagyás minimum, maximum és átlagos értékét a megmunkálandó felületeken.
- Kritikus pontok: Külön jelöli azokat a területeket, ahol a ráhagyás a tűrésmezőn kívül esik (azaz túl kevés az anyag a megmunkáláshoz, vagy túl sok, ami felesleges hulladékot és nagyobb költséget jelent).
- Metszetek: A FARO CAM2 mérőszoftver lehetővé teszi virtuális metszetek készítését az öntvényen, hogy vizsgálni lehessen az anyagvastagságot és a belső geometriai eltéréseket.
Ezzel a módszerrel a minőségellenőrök gyorsan eldönthetik, hogy az öntvény megfelel-e a megmunkálási követelményeknek, vagy szükséges-e az öntőforma, illetve a technológiai paraméterek korrekciója.
Új hozzászólás:
Korábbi hozzászólások:
|
Ehhez a cikkhez/bejegyzéshez még nem érkezett hozzászólás!
|